Monday, September 17, 2007

Een uitgespuwd onderwerp ...

... maar het blijft wel leuk. De waterspuwers van de Notre Dame zijn wereldberoemd en zijn inspiratie geweest voor schrijvers, kunstenaars en regisseurs van goedkope horrorfilms. Voor wat betreft dat laatste; is Ghostbusters daar niet mee begonnen? De komische film uit de jaren 80 waar een spuwer op een appartementengebouwtot leven komt ? Als ik me goed herinner zag het er net zo amateuristisch uit als de grote verafgode rugbyspeler van het Franse team (Chabal), die op een reconstructie lijkt van een Neanderthaler uit de collecties van musea van "histoire naturelle". Lekker veel haar opplakken dan hoeven we minder te detailleren eronder! het heeft een hoog macramegehalte. Chabal, ook wel de raspoutin, gorilla en weet ik niet meer genoemd, was gisteren even een ster bij de wedstrijd Frankrijk-Namibie, die de driekleurigen glansrijk wonnen (iets van 90-10). Chabal heeft veel supporters die nepbaarden opdoen in de stadia.
Maar daar gaat het nu allemaal niet om. we drijven af, nous abortons! Ik zag namelijk deze twee advertenties in de metro. Twee verschillende merken; een daarvan kan bezoek verwachten van een Intelectual Property advocaat.
Over waterspuwers gesproken, bij een kerkje in Quartier Latin, L'église Saint-Séverin, een van de oudste van Parijs, heb je ook mooie spuwers. net even de Notre Dame uitlopen en de brug over rechtsaf. Mooie Gargouilles, bij welk woord ik altijd de associatie met Gargamel krijg maar dat is een enge smurfenjager (chasseur de schtroumpfs) in lange jurk.

No comments: